Translate

субота, 1 жовтня 2016 р.

Прийом «Кошик» ідей, понять, імен…

Алгоритм роботи з прийомом "Кошик ідей"
За своїм змістом "Кошик ідей" схожа на такі відомі прийоми, як "Мозкова атака" і "Кластер". У кожному разі передбачаються різні форми роботи - і індивідуальна, і групова, і кожен з прийомів дозволяє висловлювати будь-які думки - без їх оцінювання і аналізу. Але, наприклад, кластер допомагає краще побачити логічні ланцюжки, в той час як "Кошик ідей" всього лише визначає "поле інтересів". Якщо хочете, це "хмара тегів", які будуть обговорюватися і аналізуватися в процесі уроку.
Отже, алгоритм роботи з "Кошиком ідей":
·        Оголошується тема уроку.
·        Індивідуальна робота. Кожен учень тезово записує в зошиті все, що йому відомо по темі. Цей етап триває недовго - 2-3 хвилини.
·        Робота в парах або в групах. Учні обмінюються інформацією, з'ясовуючи, у чому збіглися їх думки, а в чому виникли розбіжності. Час проведення - 3 хвилини.
·        Робота з класом. На цьому етапі кожна група висловлює свою думку по темі, наводить свої знання або висловлює ідеї з цього питання. Причому відповіді не повинні повторяться. Всі висловлювання вчитель коротко записує на дошці.
В "кошик" скидається все, що має відношення до теми уроку: ідеї, імена, дати, факти, припущення, терміни і т.д.
Важливо! Пропозиції, припущення і ідеї не критикуються і не оцінюються. На даному етапі йде просто збір інформації.
Зазвичай вчителям важко виступати нейтральним слухачем: ми звикли поправляти, виправляти, вказувати на помилки. Відхід від цього тиску авторитету і є одне з найбільш важких у виконанні вимог технології критичного мислення.
·        Всі ідеї і пропозиції осмислюються і аналізуються в подальшому ході уроку. Поступово з "кошика" повинні зникнути всі неправильні або некоректні твердження, а залишитися "витримка" з вірних.
·        На етапі рефлексії можна знову звернутися до "Кошику ідей", щоб підвести підсумок уроку.
Нюанси використання прийому "Кошик ідей"
Прийом "Кошик ідей" можна використовувати як для підготовки до сприйняття великий за обсягом нової інформації, так і для вирішення актуальних проблем, що виникають по ходу уроку.
Під час висловлювання учнями їх ідей і припущень, намагайтеся вимагати повних відповідей. Таким чином, прийом буде працювати і для розвитку усного мовлення і навичок логічного викладу.
На етапі запису вчителем ідеї і думок, записуються всі, навіть помилкові і неправильні. Ніякої критики і аналізу! Ваша мета: в ході уроку підвести учнів до аналізу своїх помилок.
Якщо тема уроку абсолютно не відома, то можна попросити учнів висловити свої припущення і домисли - що вони представляють і що вони припускають сьогодні дізнатися.
"Плюси" прийому "Кошик ідей"
Прийом "Кошик ідей" пропонується для проведення на етапі виклику. Тобто на початковому етапі уроку, коли відбувається процес актуалізації знань по темі - "викликаються" з пам'яті учнів все, що має відношення до заявленої теми, відбувається узагальнення накопиченого досвіду і підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Тут дуже важливо допомогти учням самостійно визначити цілі уроку. Адже зазвичай вчитель намічає цілі і будує свій урок так, щоб максимально наблизитися до досягнення цих цілей. При цьому за замовчуванням мається на увазі, що учні теж знають ці цілі або, в крайньому випадку, вчитель просто зачитує їх, ставлячи учнів, так би мовити, перед фактом.
Але психологи та вчені-дидактів відзначають, що процес навчання набагато ефективніше, якщо учень сам визначає мету навчання і мета конкретного уроку. Тут, поряд з пізнавальною функцією працює і мотивація: це я хочу дізнатися, це мені цікаво.
Друга проблема, яка вирішується на стадії виклику за допомогою прийому "Кошик ідей" - залучення до роботи всіх учнів. На звичайному уроці етап актуалізації знань не завжди дозволяє охопити всіх учнів в класі. Багато пасивно відсиджуються, дозволяючи іншим виконати поставлене завдання. "Кошик ідей" включає етап індивідуальної роботи, що дозволить навіть самим пасивним внести лепту у спільну справу.
Третій важливий момент: в створенні записів беруть участь всі - адже одна з умов: терміни і пропоновані ідеї не повинні повторюватися. Тобто, кожен учень не тільки уважно вислуховує пропозиції інших, але і попутно аналізує свої знання, відзначаючи, що він теж знає, а що для нього є незнайомим. Фіксуючи свої прогалини, учні надалі будуть звертати увагу на виправлення і коригування своїх навчальних досягнень.
Прийом охоплює відразу два види діяльності учнів: індивідуальний і груповий.

Немає коментарів:

Дописати коментар