Translate

понеділок, 3 жовтня 2016 р.

Сінквейн

Сінквейн - це методичний прийом, який представляє собою складання вірша, що складається з 5 рядків. При цьому написання кожної з них підпорядковане певним принципам, правилам. Таким чином, відбувається коротке резюмування, підведення підсумків з вивченого навчального матеріалу. Сінквейн є однією з технологій критичного мислення, яка активує розумову діяльність школярів, через читання та письмо. Написання сінквейна - це вільна творчість, яке вимагає від учня знайти і виділити в досліджуваній темі найбільш суттєві елементи, проаналізувати їх, зробити висновки і коротко сформулювати, грунтуючись на основних принципах написання вірша.
Вважається, що сінквейн виник, грунтуючись на принципах створення східних поетичних форм. Спочатку велике значення надавалося кількості складів в кожному рядку, розстановці наголосів. Але в педагогічній практиці всьому цьому не приділяється багато уваги. Основний акцент робиться на зміст і на принципи побудови кожної з рядків.
Правила побудови сінквейна
-         Перший рядок вірша - це його тема. Представлена ​​вона всього одним словом і обов'язково іменником.
Другий рядок складається з двох слів, які розкривають основну тему, що описують її. Це повинні бути прикметники. Допускається використання дієприкметників.
-         У третьому рядку, за допомогою використання дієслів або дієприслівників, описуються дії, які стосуються слову, що є темою сінквейна. У третьому рядку три слова.
-         Четвертий рядок - це вже не набір слів, а ціла фраза, за допомогою якої становить висловлює своє ставлення до теми. В даному випадку це може бути як пропозицію, складене учнем самостійно, так і крилатий вислів, прислів'я, приказка, цитата, афоризм, обов'язково в контексті інформації, що розкривається теми.
-         П'ятий рядок - всього одне слово, яке представляє собою певний підсумок, резюме. Найчастіше це просто синонім до теми вірша.
Як використовувати сінквейна на уроці?
Тема, обрана для складання сінквейна повинна бути близькою і цікавою учням. Кращих результатів можна досягти, якщо є простір для емоційності, чуттєвості.
Не завжди діти відразу включаються в роботу. Труднощі можуть бути пов'язані з необхідністю аналізу, осмислення теми, недостатністю словникового запасу, нерозумінням певних термінів, страхом помилитися. Щоб допомогти хлопцям, виникає необхідність задавати навідні запитання, розширювати кругозір, заохочувати будь-яке прагнення учнів, відповідати на виникаючі у них питання.
Основним завданням вчителя, що застосовує метод сінквейна на уроці, є необхідність продумати чітку систему логічно взаємопов'язаних елементів, втілення яких в образи дозволить учням осмислити і запам'ятати матеріал предмета
Як навчити дітей писати сінквейн?
В першу чергу, необхідно розповісти, що сінквейн - це прагнення вмістити в короткій формі свої знання, думки, почуття, емоції, асоціації, це можливість висловити свою думку, що стосується будь-якого питання, предмета, події, явища, яке і буде основною темою твору . Потім потрібно пояснити основні правила написання пятістішия, для наочності навести кілька прикладів. І тільки після цього вчитель оголошує тему, обумовлюючи час, відведений на цю роботу.
Після завершення творчого процесу, діти, за бажанням, зачитують свої вірші. Якщо робота проходила, наприклад, в якості домашнього завдання, вчитель може зачитати (або попросити зробити це автора твору) найбільш цікаві варіанти. Як приклад можна спробувати скласти один загальний сінквейн, записавши його на дошці. Допускається робота в парах або групах. Але найбільш ефективною вважається індивідуальна робота, так як вона дозволяє вчителеві зрозуміти глибину розуміння матеріалу кожним з учнів.
Області застосування
Сінквейн як метод навчання універсальний. Його можна застосовувати до тем будь-якого предмета шкільної програми. Він дозволяє зацікавити учнів, допомагає краще зрозуміти і осмислити досліджуваний матеріал. Складати п'ятивірш досить просто, тому використовувати його допустимо в роботі з дітьми будь-якого віку.
Сінквейн - це особливе вірш, яке є результатом аналізу і синтезу вже наявних або щойно отриманих даних. Його можна використовувати на стадії виклику, коли діти, ще до ознайомлення з новою темою, складають вірш, виходячи з тієї інформації, яка їм відома на даний момент. Це дозволяє вчителю зрозуміти, що вже знають хлопці з даного питання і дасть можливість підкоригувати ту інформацію, яку необхідно донести до дітей для правильного засвоєння ними матеріалу.
На стадії осмислення написання сінквейна дозволяє вчителеві оцінити, як учні розуміють досліджувану тему, урізноманітнює навчальний процес, робить його цікавішим, адже сінквейн - це і ігрова діяльність. В даному випадку методика є зміною діяльності, що сприяє деякій емоційній розвантаженню школярів.
А можна використовувати на стадії рефлексії. Думка, перекладена в образ, дозволяє вчителю оцінити рівень розуміння вивченого матеріалу учнями. Сінквейн відносять до швидкого, але дуже потужному інструменту рефлексії.
Варіанти роботи з сінквейна
Крім традиційного складання сінквейна, можливі і інші види роботи з п'ятивірш на уроці.
Скласти розповідь, основою якого стане вже готовий вірш. Бажано, при його складанні, використовувати слова і фрази, використані в заданому сінквейна.
Відредагувати готовий сінквейн, з метою вдосконалити його.
Дописати сінквейн. Для цього потрібно проаналізувати заданий вірш, визначити відсутню частину і заповнити її. Наприклад, можна запропонувати вірш, в якому не зазначена тема. Застосовуючи слова, її характеризують і розкривають, учні повинні зрозуміти, про що йде мова.
Переваги методу
При складанні сінквейна на уроках:
·        підвищується інтерес до досліджуваного матеріалу;
·        розвивається образне мислення;
·        розвиваються творчі здібності учнів;
·        удосконалюються комунікативні навички та вміння влучно і лаконічно висловлювати свої думки;
·        розвивається мислення і уяву;
·        виробляється здатність до аналізу;
·        зменшується час, що відводиться на запам'ятовування інформації;
·        розширюється словниковий запас.
Складання сінквейна на уроці займає порівняно небагато часу, але при цьому він є ефективним способом розвитку образної мови, який сприяє швидкому отриманню результату.

В ході роботи за даною методикою учні здатні не тільки поглибити свої знання з будь-якої теми, а й удосконалити вміння працювати самостійно з додатковими джерелами інформації, планувати свою навчальну діяльність.

Немає коментарів:

Дописати коментар